گفتگو با یک دانشمند کوچک | استعدادهای مختلف خود را همزمان تقویت کنید
  • کد مطالب: ۱۸۵۰۱۶
  • /
  • ۲۷ آبان‌ماه ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۰

گفتگو با یک دانشمند کوچک | استعدادهای مختلف خود را همزمان تقویت کنید

دانشمندان واقعی که به‌ دنبال کشف ابعاد مختلف هستی‌اند معمولا به اینکه دیگران چقدر از نتایج مطالعاتشان استفاده می‌کنند توجهی ندارند و کار خودشان را می‌کنند.

دانشمندان واقعی که به‌ دنبال کشف ابعاد مختلف هستی‌اند معمولا به اینکه دیگران چقدر از نتایج مطالعاتشان استفاده می‌کنند توجهی ندارند و کار خودشان را می‌کنند.

در حقیقت این سایر انسان‌ها هستند که تصمیم می‌گیرند حاصل پژوهش‌های دانشمندان را در راه صلح و توسعه یا جنگ و نابودی به‌ کار گیرند.

به همین دلیل، «یونسکو» یک روز در سال را «روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه» نام‌گذاری کرده است تا به همه‌ی ما اهمیت این موضوع را یادآوری کند.

آرمیتا گنجه‌ای‌فر ۱۴ سال دارد و دانش‌آموز کلاس نهم مدرسه‌ی فرزانگان یک است.او از کودکی به علاقه‌ی خود به ریاضی، مطالعه و علم‌آموزی پی برده و با شرکت در المپیادهای مختلف آسیایی، در این زمینه موفقیت‌های چشمگیری به‌دست آورده است.

با آرمیتا گفت‌وگو کرده‌ایم که می‌خوانید.

 

چرا به ریاضی علاقه داری و تاکنون چه موفقیت‌هایی در این زمینه به‌‌دست آورده‌ای؟

علاقه‌ام به ریاضی از آنجا شروع شد که وقتی روی یک مسئله وقت می‌گذاشتم و به نتیجه می‌رسیدم، مراحل حل آن مانند گذر از مارپیچ هزارتو برایم جذاب و هیجان‌انگیز می‌شد.

باید راه خودم را به هر ترتیب پیدا می‌کردم. همین معمایی و پازل‌مانند بودن ریاضیات سبب علاقه‌ام به این درس شد.
به این ترتیب، نخستین‌بار کلاس چهارم به همراه دو نفر از هم‌کلاسی‌هایم در «آزمون تیمی ریاضی خیام» رتبه آوردیم.

پس از آن، سال ۱۳۹۷ با راهنمایی خانم نویدی، معلم کلاس ششم، در المپیاد SASMO شرکت کردم و مدال نقره آوردم. همان سال در المپیاد SIMOC نیز در مسابقات گروهی، مدال برنز کسب کردم.

امسال هم در مسابقات SASMO و AMO مدال برنز آوردم و در مسابقه‌ی SIMOC در بخش گروهی همراه چند شرکت‌کننده‌ی دیگر مدال طلا کسب کردم.

سطح المپیادها معمولا مقداری بالاتر از  تدریس در مدرسه است. تعداد شرکت‌کنندگان هم در بیشتر دوره‌ها بیش از ۱۰۰ نفر است. شرکت‌کنندگان از کشور‌های مختلف دنیا (معمولا کشورهای آسیایی) هستند.

 

جز درس‌خواندن و ریاضی، به چه فعّالیّت‌های دیگری می‌پردازی و دوستشان داری؟

به نویسندگی، نواختن گیتار و ورزش تنیس علاقه‌مند هستم و پیش‌تر چند سالی شنا کار می‌کردم. به نوشتن داستان‌های کارآگاهی و تخیلی علاقه‌ی زیادی دارم. یک داستان هم درباره‌ی یک کودک یتیم نوشته‌ام.

نقاشی طبیعت و شاهنامه به سبک سیاه‌قلم و آبرنگ هم از دوست‌داشتنی‌هایم هستند که بیشتر به‌ عنوان سرگرمی انجام می‌دهم.
افزون‌ بر کتاب‌های درسی و کتاب‌کارهای مدرسه و مطالب تدریس‌شده، کتاب‌های زیادی مطالعه می‌کنم.

از افرادی هم که اطلاعات بیشتری در این زمینه دارند برای حل نمونه‌ی ‌سؤالات کمک می‌گیرم. جز این‌ها، کتاب‌های داستانی هم می‌خوانم. روزی حدود چهار پنج ساعت درس می‌خوانم.

یک تا دو ساعت هم صرف فعالیت‌های جانبی و کلاس‌هایی برای تقویت استعدادهای غیردرسی‌ام می‌کنم.

 

در پایان، با دوستانت سخنی داری؟

برای آینده قصد دارم در المپیاد‌های علمی دیگری در زمینه‌های ریاضی و فیزیک شرکت کنم. به دوستانم هم پیشنهاد می‌کنم برای رشته‌ی درسی‌ای‌ که به آن علاقه دارند تلاش کنند.

حتما رشته‌ای را انتخاب کنند که از آن خسته نمی‌شوند و واقعا آن را دوست دارند. در کنار درس خواندن، استعدادهای دیگر خود را هم پیگیری کنند، اما از زمان درس خواندن نزنند و هر دو را در کنار هم تقویت کنند تا در آینده بتوانند برای توسعه و پیشرفت کشور در زمینه‌های مختلف کمک خوبی باشند.

والدین مهربانم با فراهم کردن شرایط خوب درس خواندن و تشویق من برای ادامه‌ی راهم با شرکت در مسابقات مختلف و معلم‌هایم و برخی آشنایان بیشترین کمک را در این راه به من رسانده‌اند که از همگی سپاسگزارم.

از مسئولان هم می‌خواهم به استعدادهای مختلف بچه‌ها توجه کنند و با علم به تفاوت توانایی‌های ما شرایط مناسبی برای تلاش دانش‌آموزان فراهم آورند.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.